cadburry Diary Milk!
::[ Kisah Sepotong Roti ]::
Friday 14 December 2012 | 22:21 | 0 comments
seekhaleef:

comel perlian tersebut~



بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
(Dengan nama Allah,Yang Maha Pemurah,lagi Maha Mengasihani)

Awak,Awak dan Awak.. bacalah.. wlau sepanjang mna pun yg sya share.. bacalah.. sedangkan novel yg setebal kamus tuu kamu sggup bca .. knpa x yg nii ? :) baca ehh awak ? :)

Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


Diriwayatkan oleh Abu Burdah bin Musa al-Asy’ari ketika menjelang wafatnya Musa, lelaki itu berkata kepada puteranya;

”Wahai anakku, ingatlah cerita perihal seseorang yang mempunyai sepotong roti.”

Zaman dahulu, di sebuah tempat ibadat, ada seorang lelaki yang sangat tekun dalam melakukan suruhan Allah SWT dan dilakukannya kira-kira 70 tahun selain tidak pernah meninggalkan tempat ibadat itu kecuali pada hari yang ditentukannya.

Bagaimanapun,suatu hari dia digoda seorang wanita sebelum bergelumang di dalam dosa selama 7 hari. Selepas tersedar, dia bertaubat dan mengembara selain tidak pernah lupa menjalankan suruhan-Nya.

Akhirnya, dalam pengembaraannya, dia sampai ke sebuah pondok yang dihuni 12 fakir miskin. Kerana keletihan, dia tertidur di pondok berkenaan bersama kumpulan fakir miskin itu.

Di sebelah pondok berkenaan, tinggal seorang lelaki yang memberi sebuku roti kepada setiap fakir miskin d sana setiap malam.

Pada suatu hari, datang individu lain memberikan sebuku roti kepada setiap daripada mereka. Bagaimanapun, seorang daripada fakir miskin berkenaan tidak menerima roti kerana bahagiannya sudah diberikan pada lelaki yang bertaubat itu.

 Bertanyalah fakir miskin itu;

”Mengapa kamu tidak memberikan roti kepadaku?”

Individu berkenaan menjawab;

”Kamu dapat melihat sendiri roti yang aku berikan semuanya sudah habis dan aku tidak membahagikan kepada mereka lebih daripada sebuku roti setiap seorang.”

Mendengar ungkapan individu yang membahagikan roti, lelaki yg bertaubat mengambil roti yg diterima dan diserahkan kepada fakir miskin yang tidak mendapat bahagiannya. Keesokan harinya, dia meninggal dunia.

Di depan Allah SWT, ditimbang amal ibadat yang pernah dilakukan lelaki berkenaan selama 70 tahun dengan dosa 7 malamnya. Ternyata hasil drpada timbangan itu, amal ibadatnya dikalahkan oleh maksiat terbabit. Bagaimanapun, ketika dosa yang dilakukannya selama 7 malam itu ditimbang dengan sepotong roti yang pernah diberikan kepada fakir miskin yang sgt memerlukan, ternyata amal sepotong roti itu dapat mengalahkan perbuatan dosa terbabit.

 Kepada anaknya, Abu Musa berkata;

”wahai anakku, ingatlah oleh mu akan orang yang memiliki sepotong roti itu,”



Older Post | Newer Post
Meet The Boss(•ˆ⌣ˆ•)

name: Nur Farahin
date birth:July 14
school:Smk Panglima Bukit Gantang
(っˆヮˆ)っ Cbox


Blog Archive

♡music(◦'⌣'◦)
(っˆヮˆ)っ edit by
babystylo